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शस्त्र से कटती नहीं, आग जला सकती नहीं। गीली होय न जल से यह, हवा सुखा सकती नहीं।। Do not cut with weapons, fire cannot burn. It cannot be dried by wet water nor water.


आत्मा के स्वरूप का वर्णन 

शस्त्र से कटती नहीं, आग जला सकती नहीं।
गीली होय न जल से यह, हवा सुखा सकती नहीं।।
छिदती नहीं गलती नहीं, है नित्य व्यापक सर्वदा।
सूखती जलती नहीं, अचल सनातन थिर सदा।।

आत्मा को शस्त्र काट नहीं सकता तथा अग्नि जला नहीं सकती। जल में यह गीली नहीं होती तथा हवा इसे शुष्क करने में असमर्थ है।

न छिदने, गलने, सूखने व जलने वाली यह आत्मा नित्य, व्यापक, अचल, सनातन व सर्वदा स्थिर है। यह निराकार आत्मा वह देदीप्यमान् ज्योति है जिससे प्रकाशमान होकर सर्वभूत प्राणी जीवित हैं। यह चेतन आत्मा विकाररहित और निर्लेप है।

इन्द्रियों से है अलिप्त, आत्मा अचिन्त्य मान ले।

अविकारी कहते इसे सब, कर न शोक पहचान ले।।

आत्मा इन्द्रियों के विषयों से अलिप्त तथा मन-बुद्धि से परे है। यह निर्मल, पवित्र और विकाररहित है, इसलिये तू इस आत्म-तत्व को जान, जिसे जान लेने से तुझे मोह नहीं सतायेगा तथा तुझे शोक भी नहीं व्यापेगा।

गर तुझे निश्चय है रूह, मरती जन्मती बार-बार।

हो न आकुल तो भी अर्जुन, दिल में रख पूरा करार।।

ऐ अर्जुन! यदि तेरी बुद्धि इस निश्चय पर अडी हुई है कि आत्मा ही जन्म लेती और मृत्यु को प्राप्त होती है, तो भी तुझे शोक नहीं करना चाहिये, क्योंकि तेरी इस मान्यतानुसार-

जो है जन्मा उसने मरना, मरने पर जन्मेगा वह।

सोचता क्यों निरूपाय, शोक में वृथा न बह।।

जन्म से पूर्व मरण अनन्तर, देह रहित सब चर अचर।

मध्य में बस देह प्रकट है, इसलिये चिंता न कर।।

जिसका जन्म हुआ है उसकी मृत्यु अवश्यमभावी है तथा जो मृत्यु को प्राप्त हुआ है उसने अपने कर्मानुसार जन्म लेना ही है। जन्म से पूर्व तथा मृत्यु के उपरान्त सबका रूप अव्यक्त है। केवल मध्य रूप में जब देह की प्राप्ति होती है, तो ऐसा प्रतीत होता है कि यही आत्मा का वास्तविक रूप  है। इसलिये इसकी चिंता करना व्यर्थ है।

भाव यह कि सत्पुरूष अपने उपदेशों द्वारा जीव को सदैव यही समझाते हैं कि ऐ जीव! यह देह अनित्य है। जितने सम्बन्धी, रिश्ते-नाते, बन्धु-बान्धव इस संसार में दिखाई देते है या जिनको तू अपना मानता है-इन सबसे एक दिन साथ छूट जाना है, क्योंकि देह सबकी नाशवन्त है। किन्तु देह का नाश होने पर आत्मा का नाश नहीं होता । जीवात्मा तो इस शरीर को छोडकर दूसरे शरीर में प्रविष्ट हो जाता है। कर्मबीजों का संग्रह करके जीव शुभ कर्मां के अनुसार उत्तम योनियों में और पाप कर्मोंं के अनुसार नीच योनियों में जन्म लेता है। इस जगत् में मनुष्य को अपने किये हुए कर्मों का फल भोगना ही पडता है।

यह प्रकृति का खेल ही ऐसा है कि माया तथा मायाजनित पदार्थां में जीव का मन शीघ्र ही भ्रमित हो जाता है और मन के भ्रमित होने से उन्हें अपना बनाने की लालसा उत्पन्न होती है। पुनः ऐसा प्रतीत होता है कि वे पदार्थ तथा सम्बन्धी सब अपने ही हैं। यही आसक्ति का बीजरूप है। जब उन में आसक्ति हो जाती है तो जीव को राग-द्वेष, ईर्ष्या, मोहादि अपने जाल में फंसा लेते हैं। यह आसक्ति अथवा मोह ही बन्धन का हेतु है। यही अज्ञान-तिमिर है, जिसका आवरण इतना घना छा जाता है कि जीव कर्त्तव्य-अकर्त्तव्य लाभ-हानि, सत्य-असत्य की सूझ-बूझ खो बैठता है।

Do not cut with weapons, fire cannot burn.

It cannot be dried by wet water nor water.

Spreading is not a mistake, it is always widespread.

Never burns dry, everlasting everlasting.

The soul cannot cut its weapon and fire cannot burn. It is not wet in water and air is unable to dry it.

This soul that is not piercing, melting, drying and burning is constant, comprehensive, immovable, everlasting and forever stable. This formless soul is that resplendent light through which all living beings are alive. This conscious soul is devoid and non-observant.

Indulged with the senses, let the soul accept the inconceivable.

All of them call it unviable, do not recognize grief.

The soul is indulged in the senses and beyond the mind and intellect. It is clean, pure and devoid of disorder, so you know this self-element, which knowing you will not make you fascinated and you will not be sad.

You are sure that the spirit is dying and it is born again and again.

Arjun, even if you are not happy, keep the whole agreement in your heart.

Hey Arjun! If your intellect is adamant that the soul is born and dies, then you should not grieve, because according to your belief -

He who is born dies, he is born when he dies.

Thinks why it is worthless, there is no grief in mourning.

Prenatal death, bodyless body variable.

Just the body is visible in the middle, so don't worry.

The person who was born is inevitable and the one who has got death has to take birth according to his own order. Before birth and after death, everyone's form is latent. Only when the body is attained in the middle form, it seems that this is the real form of the soul. That is why it is pointless to worry about it.

The feeling is that the sattupuras always explain to the living being through their teachings that the living being! This body is eternal. All the relatives, relationships, relationships, brothers and sisters who appear in this world or whom you consider your own - all of them have to be left together one day, because the body is everyone's death. But when the body is destroyed, the soul is not destroyed. The person leaves this body and enters another body. By collecting karmbees, the creature takes birth in good yonias according to auspicious actions and in low yonias according to sinful deeds. In this world man has to suffer the fruits of his deeds.

It is such a game of nature that in Maya and Mayanised substances, the mind of the creature gets confused soon and due to the confusion of mind, the desire to make them their own arises. Again it seems that all those substances and related things are their own. This is the seed of attachment. When there is attachment in them, the creatures get caught in the trap of envy, jealousy, mohadi. This attachment or attachment is for bonding. This is ignorance-blackness, whose cover is so dense that the organism loses the sense of duty, non-profit, loss, truth and untruth.

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